”En bra förmån och ett skönt skyddsnät”

Konkurrensen på arbetsmarknaden inom bank och finans är stor på vissa håll i landet.
Finansförbundet hjälper sina medlemmar att hitta rätt i djungeln av regler och förmåner. En förmån som verkligen skapar trygghet är inkomstförsäkringen, som försäkrar en månadslön upp till 80 000 kronor i 120 dagar.
– Det är en bra förmån och ett skönt skyddsnät, säger Jesper Johansson, som arbetar på Swedbank i Sundsvall.

Just nu blir du bjuden på avgiften i 3 månader

Finansförbundet är Sveriges största fackliga organisation inom bank och finans. Med runt 30 000 medlemmar runt om i landet verkar de för en bättre och tryggare arbetsmarknad.

En av alla medlemmar är Jesper Johansson, 37 år, i Sundsvall. I dag arbetar han som Kundansvarig Företag på Swedbank i Sundsvall, men han startade sin karriär inom företagsmarknaden i Stockholm.

– När jag började som anställd inom bank- och finansbranschen var det tydligt att det handlade om en lättrörlig arbetsmarknad och att det framförallt i Stockholm var stor konkurrens på arbetsmarknaden, förklarar Jesper och tillägger:

– Under studietiden och i början av karriären var jag medlem i Civilekonomerna, eftersom jag har en civilekonomexamen. Men när det var dags för löne- och utvecklingssamtal så hörde jag mig för med andra om hur allt funkade på arbetsplatsen och märkte att mitt förbund inte direkt kunde erbjuda lokal hjälp. Då bytte jag självklart till Finansförbundet. Ju mer lokalt det är inom ett förbund, desto enklare är det att vara med att påverka.

Vilken av Finansförbundets tjänster är du mest intresserad av?

Personlig rådgivning och förhandlingshjälp
Unik branschspecifik lönestatistik
Inkomstförsäkringen – skyddar din lön upp till 80 000 kronor i 120 dagar
Finansförbundets fackliga rådgivning

”Hjälp när du behöver”

I början av karriären handlade kontakten med Finansförbundet mest om besök på hemsidan för att undersöka lönestatistik och andra branschspecifika frågor.

På Finansförbundets hemsida finns i dag mängder av material som svarar på de vanligaste frågorna och på Facebooksidan hittar man ännu mer information och förklarande filmer.

– Förbundet erbjuder också en jourhavande ombudsman som bistår med hjälp och svarar på frågor när man behöver. Otroligt bra, speciellt när man är ny, säger Jesper Johansson.

Inkomstförsäkring – ett skyddsnät

Som medlem i Finansförbundet får man också en inkomstförsäkring vid ­ofrivillig arbetslöshet som försäkrar en månadslön upp till 80 000 kronor för alla som arbetar inom bank och finans. Ersättningstiden är motsvarande 120 arbetsdagar.

För att kunna ta del av inkomstförsäkringen krävs att du har varit medlem i Finansförbundet i 12 månader och att du är medlem i en a-kassa.

Inkomstförsäkringen är ett skyddsnät för medlemmarna, som uppskattas och som kan kompletteras med en tilläggsförsäkring för ännu fler dagar och högre månadslön.

Just nu blir du bjuden på avgiften i 3 månader

– Den har jag som tur är inte behövt använda, men naturligtvis är det en extra trygghet att ha en sådan försäkring. Det är en bra förmån och ett skönt skyddsnät, säger Jesper Johansson.

– Inkomstförsäkringen är en bra anledning att gå med i facket, även om man inte märker av den förrän man är i behov av den.

”Nyttjade föräldratillägget”

Har du nyttjat några andra förmåner som Finansförbundet har?

Föräldratillägget nyttjade jag när jag blev pappa. Då fick jag tio procent extra när jag var föräldraledig, jag minns att det gav en skön slant i en situation då man inte hade så mycket inkomster. Men det var ju några år sedan, säger Jesper.

De kollektivavtal som Finansförbundet förhandlat fram med BAO och Svensk Handel ger dig som föräldraledig rätt till extra ersättning, utöver föräldrapenningen från Försäkringskassan. Bidraget är 10 procent av lönen för under förutsättning att du är tillsvidareanställd och tar ut bidraget inom 18 månader från barnets födelse.

I dag är Jesper Johansson, som även är född i Sundsvall, fackligt aktiv. Han är kontaktombud och sitter även med i den regionala klubbstyrelsen, vars uppgift är att ha kontinuerliga dialoger med regionledningen och HR på Swedbank.

– Vi är med i regionala förhandlingar och ansvarar för alla kontaktombud i Norra regionen, säger han.

Vad betyder det i klarhet?

– Jag är utsedd av våra medlemmar att företräda dem som ett lokalt kontaktombud. Vi har kontaktombud på nästan alla kontor och vår roll är att föra en kontinuerlig dialog med arbetsgivaren lokalt. Vi kallar det för lokala samråd. Det handlar om medbestämmandefrågor, förändringar i arbetssättet, organisationsförändringar, bemanning med mera, förklarar Jesper.

”Vill påverka och förbättra”

Vad är det bästa med Finansförbundet?

– Största fördelen är att alla medlemmar kan vara med och påverka lokalt. Det är inget annat fackförbund i branschen som har fackligt stöd så nära.

– Svårigheterna är väl att synliggöra all nytta som Finansförbundet gör. Vi påverkar exempelvis även internationellt genom ett samarbete med fackförbund i Europa. Förbundet är med och påverkar EU i Bryssel, branschen blir ju alltmer global och därför är det viktigt att vara med och påverka där besluten tas.

Så ett medlemskap i Finansförbundet är både en garant för ett tryggt lokalt förankrat arbetsklimat och ett globalt och mer långsiktigt utvecklingsarbete.

– För mig handlar i grund och botten medlemskapet i Finansförbundet om att jag vill påverka utvecklingen av verksamheten och arbetet, och att jag har min inkomst försäkrad om det skulle hända något oväntat, avslutar Jesper Johansson.

Namn: Jesper Johansson
Ålder: 37